Fabián Campos Vergara
Secretario Ejecutivo
  • Doctor en Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Chile
  • Licenciado en Educación, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Chile
  • Profesor de Historia, Geografía y Ciencias Sociales, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Chile

Fabián ha trabajado desde el 2009 en distintas comunas de Chile con Directores y Equipos Directivos en temas de formación de líderes escolares y trabajo en red.

Capítulos de libros

2020

Cortez, M., Campos, F., Montecinos, C., Rojas J., Peña, M., Gajardo, J. Ulloa, J., Albornoz, Ch.
Changing school leaders’ conversations about teaching and learning through a peer review process implemented in nine public schools in Chile. En D. Godfrey (Ed). School Peer Review for Educational Improvement and Accountability (pp.245-266). Springer International Publishing.

2017

Montecinos, C., Leiva, V., Campos, F., Ahumada, L., & Galdames. S.
An analysis of the use of relational expertise, relational agency and common knowledge among newly appointed principals in Chile’s public schools. En A. Edwards (Ed). Working Relationally In and Across Practices (pp.78-95). Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press.

2011

Ahumada, L., Campos, F., Galdames, S.
“Prácticas de Gestión y Prácticas de Liderazgo: desde el relato de los directivos”. En Campos, J., Montecinos, C., González, A. (ed.) Libro “Mejoramiento Escolar en Acción”. pp. 159-180. Centro de Investigación Avanzada en Educación y Pontificia Universidad Católica de Valparaíso ISBN: 978-956-345-542-7.
Artículos

2020

Montecinos, C., Cortez, M., Campos F. & Godfrey, D.
Multivoicedness as a tool for expanding school leaders’ understandings and practices for school-based professional development. Professional Development in Education. DOI: 10.1080/19415257.2020.1770841

2019

Campos, F., Valdés, R. & Ascorra, P.
¿Líder pedagógico o gerente de escuela? Evolución del rol del director de escuela en Chile. Revista Calidad en la Educación, 51.

2019

Ahumada, L., Montecinos, C., Leiva, M. V., & Campos, F.
Aprender a liderar el cambio en organizaciones escolares en Chile. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación,12(24), 53–70. DOI: 10.11144/Javeriana.m12-24.alco

2017

Galdames, S., Montecinos, C., Ahumada, L., Campos, F., y Leiva, M.V.
Novice principals in Chile mobilising change for the first time: challenges and opportunities associated with a school’s readiness for change. Educational Management Administration & Leadership. DOI: 10.1177/1741143217707520

2015

Montecinos, C., Ahumada, L., Galdames, S., Campos, F., & Leiva, V.
Targets, Threats and (dis)Trust: The Managerial Troika for Public School Principals in Chile. Educational Policy Analysis Archives, 23, p. 87. doi: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v23.2083